آیا همه دانشگاه ها خوابگاه دارند؟
نوشته شده توسط : کنکور نویس

یکی از دغدغه های مهم داوطلبان دانشگاه های شبانه، نحوه تخصیص خوابگاه به دانشجویان غیربومی است.

این امر در حال حاضر برای دانشگاه های غیرانتفاعی، پیام نور و علمی کاربردی امکانپذیر نبوده و داوطلبان این دانشگاه های نمی توانند درخواستی مبنی بر دریافت خوابگاه از دانشگاه خود داشته باشند.

اما دانشگاه آزاد اسلامی، از مراکزی محسوب می شود که این امکان را برای دانشجویان فراهم آورده تا دز ارای پرداخت مبلغی طبق چارت مشخص شده، اقدام به دریافت خوابگاه نمایند.

باید توجه داشته باشید که به دلیل فراوانی واحدهای دانشگاه آزاد در سراسر کشور، امکان دریافت خوابگاه برای تمامی داوطلبان فراهم نبوده و این مسئله مربوط به چند واحد از دانشگاه آزاد می شود.

در ادامه به چند مورد از این واحد های دانشگاهی اشاره ای مختصر خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

 هزینه خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه هایی همچون پیام نور و علمی کاربردی را بیان میکنیم . و دانشگاه های برتر نیز از خوابگاه های با قدمت بالا برخوردارند که اغلب قدیمی و فرسوده هستند. اما دانشگاه آزاد اسلامی در چند سال اخیر سرای دانشجویی را برای تحصیل بدون دغدغه و با اسکان کم هزینه و قانون مند فراهم کرده است. البته تمام واحد های دانشگاه آزاد خوابگاه دانشجویی ندارند و در حال حاضر برخی از آنها از جمله واحد های مرودشت ، قائم شهر ، بروجرد ، خرم‌ آباد و دانشگاه‌ های آزاد اسلامی از استان‌ های کرمان ، مشهد ، قزوین ، زنجان و … این خدمات را ارائه می دهند و دارای خوابگاه و سرای دانشجویی هستند.

مرتبط بخوانید : هزینه خوابگاه دانشگاه دولتی

با توجه به زیاد بودن تعداد دانشگاه های آزادی که دارای سرای دانشجویی هستند ، شما عزیزان می توانید برای اطلاع از اینکه آیا دانشگاه مد نظر شما خوابگاه دانشجویی دارد یا خیر و هزینه خوابگاه آن دانشگاه چقدر است ، با مشاوران ما در مرکز مشاوره تحصیلی پاسخ با ما تماس بگیرید تا با اطلاعات دقیق کامل راهنمایی شوید.

احتمالا این را هم بپسندید  رشته گرافیک دانشگاه آزاد - راهنمای ثبت نام بدون کنکور رشته گرافیک در دانشگاه آزاد

تعدادی از واحدهای دانشگاه آزاد دارای خوابگاه به شرح زیر هستند :

  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان
  • دانشگاه آزاد اسلامی وحد اهواز
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوئین زهرا
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت

     شیوع بیماری کرونا در کشور از اواخر سال ۹۸ به گونه‌ای فراگیر شد که بسیاری از سازمان‌ها و مراکز دولتی و به خصوص مراکز آموزشی و آموزش عالی را به تعطیلی کشاند و در این دو سال دانشجویان از فضای تحصیلی و آموزش حضوری به دور بودند.

    حالا پس از دو سال دوری از دانشگاه‌ها پیش بینی شده که با واکسیناسیون بخشی از جمعیت دانشجویی و اساتید و کارمندان دانشگاه‌ها از سال تحصیلی بتوانند در محیط دانشگاه حضور پیدا کنند.

    اما بحثی که در حال حاضر مطرح است، این است که شیوع بیماری کرونا نه تنها تعطیلی دانشگاه‌ها را در پی داشت؛ بلکه کسب و کار‌های زیادی را به تعطیلی کشاند و در پی آن نیز، کشور افزایش تورم بیش از صد در صدی را در طی دو سال گذشته تجربه کرد.

    افزایش سرسام آور قیمت مسکن و اجاره بها، افزایش هزینه تردد در سطح شهر‌ها، افزایش نرخ اقلام اساسی و خوراکی در طی دو سال اخیر باعث سخت شدن زندگی در شهر‌های بزرگ به ویژه تهران شده و این افزایش قیمت‌ها و تورم بیش از اندازه باعث هجوم شهرنشینان به اطراف شهر به ویژه تهران شده است.

    اما این افزایش تورم و قیمت‌های نیاز‌های اولیه زندگی، ادامه تحصیل دانشجویان را نیر با چالش مواجه خواهد کرد؛ به ویژه دانشجویانی که مجبور به ادامه تحصیل در شهر دیگر هستند. از سال ۹۸ تاکنون قیمت کالا‌های اساسی، اجاره بهای مسکن و خوابگاه‌های دانشجویی، هزینه تردد در سطح به چند برابر افزایش پیدا کرده است.

    هزینه یک زندگی دانشجویی در شهری مانند تهران چقدر است؟

    دانشجویانی که از طریق شرکت در کنکور سراسری توانستند در دانشگاه های سراسری پذیرفته شوند، علاوه بر امکانات آموزشی، مشمول امکانات رفاهی دانشگاه ها نیز می شوند. یکی از امکانات رفاهی که دانشگاه ها برای دانشجویان در نظر می گیرند، خوابگاه دانشجویی می باشد. دانشجویانی که به هر علت نیاز به اسکان در شهر دیگری برای تحصیل دارند، می توانند با رعایت ضوابط، درخواست تخصیص خوابگاه را به دانشگاه محل تحصیل خود ارائه دهند.

     

    در صورتی که دانشجویان واجد شرایط تخصیص خوابگاه باشند، خوابگاه دانشجویی دانشگاه های دولتی به آنها تعلق می گیرد. برای اجاره خوابگاه دانشجویی، دانشجویان باید مبلغی را به عنوان اجاره بها به دانشگاه محل تحصیل بپردازند. مبلغ اجاره بها با توجه به کیفیت خوابگاه و امکاناتی که در خوابگاه وجود دارد، متفاوت بوده و این مبالغ هر سال توسط صندوق رفاه دانشجویی اعلام می شود.

    هزینه یک زندگی دانشجویی شامل مسکن، هزینه رفت و آمد به دانشگاه، تحصیل و تامین کالا‌های اساسی مانند خوراک و پوشاک و… است. همین هزینه‌ها از سال ۹۸ تاکنون چه تغییراتی پیدا کرده و دانشجو برای حضور مجدد در شهر محل تحصیل خود باید چه میزان برای زندگی اولیه هزینه کند.

    تغییرات اجاره بهای مسکن در محلات مختلف تهران از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰

    نرخ اجاره بهای مسکن در تهران و شهر‌های بزرگ بر اساس مصوبه وزارت مسکن و شهرسازی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد باید افزایش پیدا کند، اما گزارش میدانی از محلات مختلف شهر تهران نشان می‌دهد که متوسط قیمت اجاره بها تا ۶۶ درصد هم افزایش پیدا کرده است.





:: برچسب‌ها: خوابگاه دانشگاه آزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 505
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: